Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

fredag 27 november 2015

Himmelska tassemarker


Vår älskade Tiger finns inte längre! Lilla hjärtat (han hade ett hjärta tecknat mellan öronen) somnade in lugnt och stilla här hemma för snart en vecka sedan. Saknaden är stor efter världens goaste och snällaste kisse. Han var en sällskaplig och klok katt, och det blir ett stort tomrum efter honom.


Samtidigt som vintern slog till med snö och kyla blev Tiger dålig. Sviterna efter sjukperioden i somras och den stigande åldern tog ut sin rätt. I lördags kväll somnade Tiger in lugnt och stilla här hemma med matte tätt intill. Husse (som jobbade) hann tyvärr inte hem, men kom hem bara några minuter efter att Tiger vandrat vidare till de himmelska tassemarkerna.


Saknaden efter vår goa och kloka kisse är stor. Tack älskade Tiger för att du var en sådan fantastisk familjemedlem och kamrat i vått och torrt under 14,5 år! Du har funnits hos oss sedan du var 3 månader gammal. Hur ska matte kunna sova utan sin fotvärmare  och benvärmare i sängen...? Eller hur ska husse klara sig utan dig i knät? Din plats i favoritfåtöljen är tom. Du fattas oss, Tiger!

Matte och husse

-----------------------------------------------------------

Till matte och husse!

Var inte ledsna! Minns och gläds åt alla roliga och mysiga stunder vi har haft. Ni har skött om mig efter allra bästa förmåga, och vi har trivts så fint tillsammans.


Nu slipper jag vintern med snö och kyla. Här är sista gången i groventrén som jag funderade på om jag skulle gå ut i snön och kylan (medan jag satt och tvättade mig, om ni undrar varför jag är suddig). Fast jag gillade faktiskt att vara ute i snön, åtminstone när jag var lite yngre.

Här i katthimlen med de himmelska tassemarkerna är det evig sommar, sol och värme, och jag kan vara ute jämt utan att frysa om tassarna. Jag har inga krämpor längre, utan kan tassa omkring och njuta av blommorna precis som jag alltid brukade göra i mina tassemarker. 


Ryamattan vid soffbordet har alltid varit en favoritplats. Mjuk och go och dessutom rolig att leka med.

Matte kommer ofta att tänka på olika sånger. Det här är refrängen i "Luffarens vaggsång" av Ingemar Olsson:

Vila dina trötta fötter.
Vandringen har tagit slut.
Luta dig tillbaks i halmen.
Somna till din egen sång.

HÄR kan ni höra hur den låter. Matte sjöng den för mig när min vandring i de jordiska tassemarkerna närmade sig slutet. Det gjorde mig lugn och trygg och till sist vågade jag släppa taget, medan matte klappade mig så lugnt och stilla (och grät samtidigt).


Nu är det du matte som får blogga framöver om vad som händer i mina tassemarker. Kanske flyttar det in någon annan katt så småningom som kan ta över både tassemarkerna och bloggandet...? Eller också kanske bloggen om mina tassemarker slutar här? Det får framtiden utvisa. Tack alla mina goa bloggvänner för all support genom åren som bloggande katt!

Mjau från Tiger

-----------------------------------------------------------

PS från matte:
Alla bilder utom den sista i det här inlägget är tagna de två sista dagarna i Tigers liv.

Den sista bilden är tagen i advent för 14 år sedan när Tiger var en busig ungkatt och "råkade" sitta still en kort sekund... Det är en ögonblicksbild som är en riktig favoritbild, och som passar perfekt så här till första advent.

26 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Nej och nej och nej.......jag vet känslan, det är så otroooligt tomt, man förstår det inte......oh, jaa, men man får väl försöka tänka på att Tiger har det väldigt bra nu och det finns en väldigt snäll tant där i katthimlen också, och hon ger bara sån mat till Tiger som han älskar och det är sol och värme och blommor hela tiden......men egentligen, vad hjälper det precis nu....
Oh, lille Tiger!
Jag fick en tår i ögat, det är sant, och jag är inte speciellt sentimental av mig, men det här med husdjuren, och Tiger hade jag liksom lärt känna, han har berättat massor för mig genom åren och vi har pratats vid då och då....
Kramar från Pippi, Nisse och Agneta och Omgivningen!

Huset bakom lindarna sa...

Nej, nej, nej så ledsen jag blir. Tårarna rinner, du skriver så fint.
Men så är det, vi får ha dem till låns en liten stund. Det blir så tomt, så tomt.
Massor med kramar från Finas mammis

Ulla sa...

Så sorgligt för er och vad fint du skriver! Jag har med stor glädje följt Tigers hyss i tassemarkerna, särskilt sedan jag flyttat till staden och min rödrandiga Putte fått ett nytt hem på landet. Har tidigare fått avliva 2 katter på grund av sjukdom och det är fruktansvärt! Sorgen och saknaden sitter i länge.
Ulla 😹

::fina:: sa...

Åh älskade Tiger, jag förstod precis när jag läste rubriken. Jag sitter här på mitt kontor och gråter. Så fint matte skriver och så fint du skriver till matte och husse. Så underbart att ni fick leva tillsammans i 14,5 år. Ja, livet är en gåva vi alla fått till låns och vetskapen om att den är olika lång för olika varelser gör att man verkligen får ta vara på dagarna tillsammans. Hurra för alla härliga år tillsammans med er vackre Tiger, må han vila i frid. Stor kram, Josefine

Meta sa...

Det är livets gång även för de goa djuren. det bästa är ju att han har det bra som det låter hum.Kan det vara bättre,
Jag hoppas att du matte inte slutar att skriva det är ofta en fin tröst i allt det tråkiga.
Det är så fint det du skriver och jag fällde en tår även jag.Ibland blir bloggarna man möter i Cyberrymden ens goda vänner och det är alltid svårt att skilja från sådana.
Önskar er allt gott och ha en fin helg
Kramar Meta

Vform sa...

Jag vet att det kommer en dag då vi ska skiljas åt ... låt vara om det är "bara" en katt, som vissa uttrycker det!
Men för oss som delat dag och natt med ett kärt djur, känns det tomt!
Hoppas att Tiger får det gott i sina tassemarker 'ovan där' ... och att ni får minnas denna speciella familjemedlem med glädje!
Kramar Vivan ... och Albin

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Så sorgligt att denne bloggande gentleman är borta. Vet precis hur det är. Vår röda katt Truls blev 21 år och saknaden efter honom var enorm. Efter två år skaffade vi en svart katt, Snoddas, som visade sig vara en lika stor personlighet.
Hoppas inte matte slutar blogga. Hon skriver så bra.
ha det så gott det går.
kram Luna

Anki sa...

Så sorgligt att behöva skiljas... känner verkligen med er och vet vad ni går igenom.
En tröst är att man vet att man givit sitt älskade djur ett fint liv och att man gjort all för dem.
Hälsningar och en kram från mig.

Solstrimmor sa...

Åh, vilket vackert inlägg om en älskad familjemedlem! Sorgen kommer alltid att finnas där även om den bleknar med tiden. Jag är också övertygad om att Tiger skuttar runt där i sin himmel, utan krämpor. Må så gott ni kan och lev väl i den vackraste av tiden... advent.

I tårar, kramar från Eva-Mari.

Mycket annat & lite betong sa...

Åh nej, så ledsen jag blir...lilla Tiger...så tomt.

Kramar från Agneta och Tiger

livet på landet sa...

Men så tråkigt..jag fäller en tår när jag läser det sorgliga.
Fina, fina Tiger har lämnat sina tassemarker och inget är sig likt.
Nu har han nya härliga marker att utforska.
Stor KRAM till er ♥♥♥

Lena sa...

Nej, men åh, lilla söta Tiger!!!! Förstår att det känns tomt. Alltid lika tråkigt att förlora en fyrfotavän! Så fint skrivet!!!!
Hoppas matte och husse haft en bra adventshelg trots allt.
Sköt om Er!!!
Stor kram!
Lena med familj

Unknown sa...

Åh! Så sorgligt att höra. Fina, fina Tiger som skrivit så mysigt i bloggen i flera år. Tårarna rinner här. Mina kissar Silver och Anja och jag skickar tröstekramar.

/Marie

Evas Kvarnaro sa...

NÄÄÄÄ åhh kära lilla Tiger, vad ledsen jag blev,, så goe söt kisse,
så sorgligt, för en katt är också en människa.
Jag gråter, mina tårar faller på tangenterna, så tomt det blir i huset.
Vet känslan så därför är jag ledsen, jag blev sjuk när våran katt Klas dog,
vi blev tvungna att söva ner honom efter en konstig sjukdom.
Jag fick faktiskt ångest och mådde dåligt efteråt, ja så kan det bli också.
Vill inte tänka på när den dagen kommer för våran Sixten . . . .
Jag sänder dig många tröstkramar och sörjer med dig.
Ta hand om dig/ Eva

Anonym sa...

Så sorgligt att läsa, fina lilla Tiger. Men så fint matte har skrivit, fick tårar i ögonen.
Kram Birgitta

Villrose sa...

Nei, så trist å høre...
Synes liksom jeg har blitt kjent med Tiger her på bloggen.

Gode minner er fint å ha.
Trøsteklem

Elna sa...

Så ledsen jag blev, tårarna rinner. Lilla Tiger har det bra i katthimlen, du är saknad. Kram

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Beklagar så .
Nu får Tiger träffa mina två missar som lämnade oss under kort tid. Sorgen efter dem lättar men minnet efter dem kommer alltid finnas kvar.
Kram

Fröken Tindra sa...

Lille Tiger, jag blir så ledsen när jag läser, även om jag är sen att läsa detta.
Tårarna rinner. Lille rara Tiger, jag kommer att sakna dig!
Kram till dig, matte och husse.

Tant Otteskrufv sa...

Hej Tiger! Jag har inte mått så bra på sistone så det var längesedan jag tittade in här. Nu kan vi leka ihop i katthimlens tassemarker. Hoppas bara jag hittar dig, för jag kom ju lite senare än du.Två jämnåriga, vackert gulröda gentlemen som vi...klart vi ska ha kul ihop! Vi ses! Frasse

Anonym sa...

Fina, härliga Tiger, jag har följt din blogg ett tag. När jag såg
att du flyttat till katthimlen blev jag så ledsen! Du fattas din husse och matte allra mest. Men även vi bloggläsare saknar dig!

skapa och inreda sa...

Med sorg i hjärtat läser jag om att lille Tiger inte finns hos er mer, känner tårarna som kommer i mina ögon. Jag är ju så smärtsamt medveten om hur ont det gör när en kär vän måste lämna en. Vi miste själva vår lille Jaggerman bara för några månader sedan, en bror till vår yngsta katt SvanteBus, en ofta sedd och kär gäst här hos oss när vår dotter arbetade.
Just nu klättrar två små kattungar i vår gran, vår dotter som är på besök, ville först inte ha någon ny katt men hennes kvarvarande katt Bossen blev så ensam när hans bror gick bort så för hans skull blev det två nya kompisar att leka med om dagarna och vi kan nu glädja oss och följa deras många upptåg.
Kram
Annika

The Cat Guy sa...

Hi - just found your blog, after seeing your kind comment on Deb's blog. Tiger looks like he was loved well in his years, what a joy! And so sad to have them leave.

The pictures on your blog are beautiful! You live in a beautiful land, I look forward to visiting again!

Rost och rädisor sa...

Oj, så gripande! Skönt att han inte verkade plågas. Han har haft en fint liv hos er, gosige kissen. Nu är jag så rörd att tårarna droppar i tangentbordet...

Margot sa...

Blev riktigt ledsen när jag såg att Tiger är borta!Så oerhört jobbigt att mista en fyrfota, älskad familjemedlem! Skönt ändå att han fick somna in lugnt utan plågor och han har fått ha ett långt lyckligt liv hos er! Men saknaden är alltid stor och tomrummet finns där! Jag bävar för den dag då vår älskade Burre, som fyller 15 år nu i vår, inte orkar mer, vill inte ens tänka den tanken! Men allt har sin gång och det är tyvärr en del av livet! Alla vackra minnen finns kvar!
Kram Margot

Anonym sa...

Oh så sorgligt. Men som han skriver själv så har han det bra där han är. Jag tror att katthimlen är en fantastisk plats att vara på och jag tror han tittar ner på er och tänker att det var tur att han fick leva sitt liv just hos er.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19