Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

lördag 6 augusti 2016

Sommarutflykt till Brevens Bruk

Matte och husse brukar göra en sommarutflykt varje år till Brevens Bruk i samband med någon sommarkonsert i Brevens kyrka. I fredags var det dags, så här kommer mattes bilder...


Den pampiga allén till Brevens Bruk är hela 4 km lång! Här springer ofta dovhjortarna på båda sidor av vägen.


I det här huset finns Saker & Ting Café. Tidigare var det en konsthantverksbutik med café.


Här hittar man lite av varje, allt från gamla linnehanddukar till lammskinn från bygden.


Vid entrén  till butiken.


Utsikten från butiken mot Kraftverksbyggnaderna.


De flesta husen i Brevens Bruk är gulputsade, som det här längs Bruksgatan.


Det röda huset på Bruksgatan. På andra sidan dammen ligger den gula herrgården med Brukskontoret.


Här skymtar man den stora dammen mitt i byn.


Kraftverket och dammluckorna.


Från dammluckorna mot Bruksgatan. Brons staket av järnsmide är tillverkat i Brevens Bruk.


Åt andra hållet vid dammluckorna ser man Kraftverket.


Kraftverksbyggnaderna.


Kraftverksbyggnaderna och Badhuset sett från kyrkan.


Och lite åt höger ser man ett av hyreshusen på Bruksgatan.


Brevens kyrka med det unika platta kyrktornet som brukspatronen byggde för att kunna titta ut över sina ägor.


Kyrkan är byggd i nord-sydlig riktning vilket inte är så vanligt.


Kyrkogården på andra sidan vägen mitt emot kyrkan, med vackra grindar tillverkade i Brevens Bruk.


Kvällshimlen speglar sig i Brevensån. Bron här vid hembygdsgården har också staket av järnsmide tillverkat i Brevens Bruk.


Rostugnen i Brevens Bruk, som syns bättre från andra sidan (men dit gick inte matte).


Den gamla masugnen ligger strax intill, och mitt emot...



...hembygdsgården, där det även finns ett skolmuseum. Men den här gången var det även en textilutställning där.


Nu har matte börjat en andra omgång med semester, så nu får jag sällskap hemma varje dag.

Mjau från Felix

4 kommentarer:

Meta sa...

Men så roligt att se bilder från Brevens Bruk. Så länge sedan det var vi var dit. Ibland blir det ofta och sen dröjer det länge innan man återvänder. det är nog dags snart tycker jag men ack denna sommaren är det bara bygget som kallar på lediga dagar
Ha nu en fin början på veckan och tack rar du för den fina turen genom bruket
Kram Meta

Anonym sa...

Tack för titten på alla fina bilder och byggnaderna!
Varm sommarhälsning från Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Ni har så mycket fint omkring er och ni njuter verkligen av alla begivenheter! Här är det mest så att från midsommar fram till den här veckan så är det en massa sommargäster och då är det handla, handla, shoppa, handla, shoppa som gäller.....lite trist. Det borde finnas så mycket mer men det verkar inte som om människorna vill ha nåt annat.....

Vet du, jag tittar och tittar på min ruta, Thalictrum, men den verkar inte vilja göra några fröer......jag tittar säkert varannan dag. Jag vet inte hur den skall förökas....sticklingar kanske. Men kommer det framöver fröer så hör jag av mig. Jag har inte glömt bort det. Jag har för mig att jag tog fröer i stadsparken i Borås, men jag vet inte vid vilken tid, kanske lite senare för det var när vi servade vår bil i Borås (låter konstigt att åka så långt för att serva en bil, men den fanns liksom inte att köpa nån annanstans då) och det var i mitten av september! Så jag ger inte upp!

Kramar
Agneta

Lena sa...

Vackert i Brevens bruk! Har nog aldrig varit där. Skönt med en semesterperiod till!
Vi ska ta några dagar uppe i Funäsdalen om någon vecka. Känner att vi behöver det nu!
Önskar er en skön fortsättning på sommaren!
Kram Lena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19