Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

torsdag 21 juni 2012

Lupiner och hundkex


Nu är det riktigt midsommarfint i mina tassemarker. Lupinerna har blommat ett tag, men blommar fortfarande så vackert i dikeskanten hos oss.


De blommar i alla möjliga färger, som rosa, 


vita, 


blålila och blå...


...och den här röda trädgårdslupinen som blommar tillsammans med iris i husrabatten. Matte blev så glad för hon trodde att den röda lupinen hade dött förra året, eftersom den aldrig blommade då.


Här har de vita lupinerna växt någon dag till...


...och den röda trädgårdslupinen ytterligare ett par dagar. 


I diket samsas lupinerna med hundkex.


På engelska har de det vackra namnet "Queen Anne's lace". Visst låter det lite tjusigare än hundkex...?


Och snart, snart så är det dags för pionerna... Knopparna sväller för varje dag. Här är en knopp fotograferad efter regnet häromdagen.

Ett midsommarfirande som matte kan rekommendera är det på Medevi Brunn mellan Askersund och Motala. Det är ett lugnt och trevligt firande som passar för både små och stora.

Nu önskar matte och jag er alla en solig och trevlig midsommar!

Mjau från Tiger

12 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vill titta in för att önska dig en underbar midsommarhelg!

Kram,
Regina

Elna sa...

Ja nu blommar alla midsommar blommorna, härligt.
Ni får ha en fin midsommar.

Kram och klapp.
Elna

annika sa...

Lupiner är vackra att ha då man har en stor tomt och gott om plats.
Vi hade nog tänkt att åka till Medevi men sen har vi ändrat oss. Nu cyklar vi till Ekeby Almby så svärföräldrarna kan vara med. De har sin stuga där ute och mannen, sonen med familj och jag tar cyklarna och svischar dit ut. Bekvämt och alla blir så glada. Svärmor och svärfar är ju 88 i år och vill vara med.
Hmmm....ett hus till salu därute hos dig! Det hade varit något för mig. Herr Ditten tycker att han bor så bra så jag får jobba på att vi ska ändra lite...

Ha en fin midsommar

Kram
annika

Monica sa...

Jag önskar både matte och Tiger en riktigt skön midsommar!
Kram & vink från mig.

Nillis sa...

Vad härligt det är nu med alla blommor. Å håller med dig att hundkexens namn var finare. Mjau och trevlig midsommar :-)

Anna Vattenkanna sa...

Din vägren är som den finaste och mest välkomponerade rabatt på CFS! Jag är också förtjust i diken och vägrenar - många gånger är de helt i klass med blomsterrabatter, ibland tom bättre.

Hoppas att du får en sillarumpa i morgon på midsommarafton!

Kram

Rigmor sa...

Riktiga midsommarbilder du bjuder på!!
Å visst var det en "Tiger" som kollegan hade i sin trädgård, men med en lite annorlunda svans, den var lite krokig, såg verkligen festlig ut.
Ha nu en riktigt skön och trevlig fortsättning på midsommaraftonen, här är det hängmatta och lugnet som gäller, njuuuter!!
Kram kram

Snäckskalsdalen. sa...

Det var riktiga midsommarblomster det, det är verkligen något speciellt med vår svenska artrikedom och dom här sommarblommorna. Underbara!
Agneta kram

All Seasons sa...

Wonderful flowers!!
Have a great Sumertime ☼

Patricia

Viola sa...

BARA ÄLSKAR DESSA SOMMARBLOMSTER :) HA EN FORTSATT SKÖN HELG, KRAM

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Underbart att blommor finns kvar vid midsommar. Min mormor kallade Hundkexen för "Spessar" och jag tycker verkligen det passar då de är så skira.
Gruskplantorna växer i Grsuet... jag och stavning är inte alltid sams ;-)
Må så gott
/Karin

Hatty sa...

Lupiner och hundkex är såå fint, jag har tänkt att jag ska ha en liten hörna någonstans i trädgården för dessa blommor..fin sida..:) Trevlig Helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19