Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

torsdag 14 januari 2016

En jägarhistoria

I dag har jag namnsdag enligt almanackan. Det är första gången jag har namnsdag och dagen har varit bra, fast riktigt kall. Temperaturen har hållit sig mellan 18 och 23 minusgrader hos oss! Men när matte åkte hem från jobbet i kväll var det 27 minusgrader på slätten någon kilometer hemifrån. Burr! Det är tur att vi bor i skogskanten där det inte blir riktigt lika kallt.


På förmiddagen smet jag ut genom ytterdörren innan jag visste att det var SÅ kallt ute. För i går var det "bara" omkring 10 minusgrader, och då var jag ute och roade mig i snön en lite längre stund. Det spelar ingen roll att det är djup snö och kallt om tassarna...


...när jag har fått syn på fåglarna vid fågelmaten i trädet utanför köksfönstret. Jag har ju tittat på dem genom fönstret de senaste veckorna, men det är så mycket mer spännande att se dem på nära håll. Matte försöker säga något om att man inte får jaga fåglar, men jag är av en jägarsläkt så jag tror inte att jag bryr mig om att lyssna på det örat...


Men jag kan faktiskt fånga möss också! Hittills har jag bara tränat på leksaksmöss, bollar och papperstussar och diverse andra saker. Men i går fångade jag min första riktiga skogsmus - eller nästan i alla fall.


Jag fick lite hjälp av husse som hade gillrat burfällan i garageförrådet, eftersom fåglarnas nötter hade försvunnit helt oförklarligt.


Det visade sig vara en fyrbent liten nöttjuv...


Jag lekte mest "katt och råtta-leken" med musen - vilket var jättekul! Matte var inte lika snabb som jag, så jag hamnade delvis utanför bilden...


Husse säger att jag visar fina jägarinstinkter och beter mig som katter brukar göra...


... men jag har inte lärt mig att man ska äta upp de riktiga bytena än. Och varför ska man göra det förresten, när man kan få tonfisk av matte...?

Mjau från Felix

10 kommentarer:

Meta sa...

Det är ju tur att du har en fin och bra päls så du inte fryser när du är ute. Bra jobbat med musen du får gärna komma till mig med och jaga för jag gillar inte de där 4benta djuren
Ha en fin tulpandag idag
Kram Meta

Steekjes en Stygn sa...

Så duktig du är som kann fånga mus. Och en sån tur du har att du har en fin och varm päls för oj, så kallt det är hos er.
Ha en skön helg.
Anje

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Grattis på namnsdagen får man väl säga. Mina missar har inga namnsdagar vad jag vet(Baileys o Chimay) så vi berättar inte för dem att det finns namnsdagar, okej?
Ännu ett grattis till din fångst är ju också på plats att säga vad jag förstår. Bra att du hjälper till att fånga dem.
Önskar er en skön helg :)

Lena sa...

Åh, Felix är ju bara helt underbar! Fantastiska bilder!
Kommer att bli en bra jägare, men tonfisk är självklart godare!
Önskar Er en riktigt fin helg! Från oss tvåbenta och fyrbenta i Hagtorp :)

Evas Kvarnaro sa...

Hi hi hi . . . . så roligt att se Felix på 'jaktstigen'.
Jodå han vet nog hur han ska göra för att fånga en mus, men först måste man leka lite.
Trevlig helg/ Eva

Unknown sa...

Åh, vad fort de växer de små. Vilken vacker kille är o kommer att bli när han blir stor.

Tant Otteskrufv sa...

Tonfisk! Nja, en liten mus slinker allt också ner om jag får tag i den. Och det får jag. Men jag får svälja den fort för matte kommer ofta fram och vill ha en tugga hon också. Jag tror i alla fall att det är det hon säger när hon pratar med sin mjuka röst. Se till att springa in när de ropar så du inte blir kvar ute en hel natt i kylan. Det blev jag i förrgår och det var inte skönt för tassarna! Nu håller jag mig i närheten av huset. Hälsningar Asta

Jenny sa...

Hej Elisabeth och Felix!
Har inte kikat in här på ett tag..läste inlägget om Tigers bortgång med tårar rinnande nerför kinderna. Sov gott Tiger och ha det bra i dina himmelska tassemarker.

Felix är ju hur söt som helst, och vilken bra jägare han ser ut att bli!

Stor kram!

Jenny, Gösta, Elvira och Diesel

Snäckskalsdalen. sa...

En utsökt jägare och kroppshållningen är perfekt! Det syns att du har jägarexamen inom räckhåll. Och är man söt hjälper det till lite också och du är förödande söt!
Härliga underbara bilder!
Kramar

Anonym sa...

Men dra på trissor gick den lille ulltussen ut i all denna snö. Våra kattor gillade absolut inte snö. Den ena backade in när jag ställde ut honom vid ett tillfälle. Såg skitkul ut.
Roliga bilder på kattåråttaleken. Härligt.
Så jättesöt han är er lille kille.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19