Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

tisdag 1 mars 2016

Ute i tassemarkerna


Medan matte tog sin promenad i lördags var jag också ute på promenad, men hemma i tassemarkerna. Nu är jag en ganska stor katt, för i söndags fyllde jag redan 6 månader, så jag har börjat få vara ute ensam och behöver inte alltid ha husse eller matte som sällskap. De har väl tröttnat, för jag vill vara ute mycket... Det spelar ingen roll att det är snö och kallt, men så är jag ju en blandraskatt mellan Norsk skogkatt och Huskatt, så det är väl de norska generna...


Allt måste undersökas noga. Här hittade jag ett sorkhål i gräsmattan, men ingen sork...


Jag har redan berättat att jag är en hejare på att klättra i träd. Att fågelmaten hänger i ett av gulplommonträden gör det hela bara mer spännande. Ser ni mig där högt uppe i trädet? 


Jag har full koll på fåglarna som kommer till fågelautomaterna.


Matte läste någonstans att Norsk skogkatt är den enda kattrasen som klättrar nerför med huvudet före...


...och det stämmer på mig i alla fall.


Jag var även borta vid drivbänkarna i trädgårdslandet. Drivbänkarna är snyggt randiga av snö, och där hittade jag ett torrt löv.


Jag kollade även in trädgårdskomposten, ifall det fanns några möss där.


Jag är snabb, så det är inte alltid att kameran hinner med... Men här ser man att jag har börjat få lurviga "knäbyxor" på bakbenen, som skogkatter brukar ha. Jag har även tofsar i öronen, tofsar mellan tårna på tassarna, och början till en liten lejonman under huvudet, vilket är andra kännetecken för skogkatter.


Men vem har gått här då? Jag tror att det är husses spår. Bäst att leta upp honom...

Mjau från Felix

10 kommentarer:

Vform sa...

Åå, så snabbt du växer Felix ... snart stora 'karln' :)
Intressanta dofter i naturen!
Trevligt att få följa matte på promenad i förra inlägget!
Ha nu en fin fortsättning på våren!
Här har vi full vinter ännu ...
MEEN såg faktist två svanar här om dan!
Kram Vivan

livet på landet sa...

Här klättar vi skogisar också ner med huvudet först.
Och som en riktig skogis får du mammelucker på bakbenen =)
Kurr från kissarna i norr ♥

Tant Otteskrufv sa...

Ni hittade minsann skojigheter både du och matte på era promenader :)

Skaparglädje sa...

Det finns ju så otroligt mycket att undersöka när man är i din ålder, 6 mån, och kommer ut i naturen. Och trött blir man också.
Kram!

Steekjes en Stygn sa...

Oj, så stor du har blivit. Roligt att få gå på upptäcksfärt i trädgården. Inte visste jag att skogskattor går ner med huvud före. Kul att lära sig nåt nytt.
Anje

Mycket annat & lite betong sa...

Vår Tiger är också till hälften norsk skogkatt. Jag har inte tänkt på om han klättrar ner med huvudet först. Måste kollas!
Det finns mycket spännande som måste undersökas av en liten ny katt.

Kram Agneta

Meta sa...

Det är bra ut och leta sork och möss de vill inte husse och matte ha.
Ha en fin och skön helg
Kram Meta

Snäckskalsdalen. sa...

En äventyrare har kommit till er och han är så otroligt söt! Och klart man måste upptäcka allting....
Intressant det där du skriver om att dom norska skogskatterna klättrar neråt, och bara dom. Vi hade en polydaktelit/skeppskatt/femtåing en gång och han klättrade åt vilka håll som helst, han hade ju extra klo och ta med och han gjorde det på stegar också!
Katter är outgrundliga och på nån kanal såg vi forskning om katter och man kan ju inte riktigt komma underfund med hur dom kan vända och greja i luften när dom hoppar!
Fantastiska varelser!
Agneta kram

Fröken Tindra sa...

Du är allt en bra söt kisse du! Och tänk
vad mycket du har att upptäcka! Spännande!
Här har vi minst en som går med huvudet före
nedför. Det är nog bara han som klättrat upp
såpass högt än så att han varit tvungen att
visa sina kunskaper i nedförsklättring.
Ha det gott!
Kram!

Anonym sa...

Jag skulle fått dåndimpen om det varit min katt och den var så högt uppe i ett träd. Men han är en skicklig kille den här pälsbollen. Kul att han gillar att vara ute i snön också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19