Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 11 juni 2014

Små söta blommor


För första gången blommar de här pyttesmå söta blommorna här hos oss. De är vita med laxrosa prickar och mitt.


Varje liten blomma är max 1 cm stor. Plantan växer i rabatten vid pergolan som byggdes förra året.


Det är någon suckulent tror matte, med bladrosetter vid marken och små blommor på en lång stängel. Tyvärr vet inte matte vad den heter. Den är inköpt hos bloggvännen Lena i Hagtorp förra året, så matte kanske kan få namnet därifrån...?
(Uppdatering: En annan bloggvän, Margot, kunde berätta att växten heter Skuggbräcka.)


Det är samma sak med den här med vita blommor med grön mitt. Den kommer från samma ställe och blommar också för första gången här.


Den växer också i pergolarabatten... och matte vet inte vad den heter heller. Den har små bladrosetter vid marken och så en lång stängel med vita små sirliga blommor som är något större än den andra blomman. Namn mottages tacksamt säger matte.

Mjau från Tiger

6 kommentarer:

Lena sa...

Nej, Lena i Hagtorp vet inte heller vad de heter....;-)
Har plockat med dem från mina föräldrars trädgård för många år sedan. Visst är de söta!!!
Sv. Mina jordgubbar har jag satt i ett par pallkragar..... Har även några krukor ampeljordgubbe!
Önskar dig en fin dag!
Lena

Steekjes en Stygn sa...

Inte kan jag hjälpa dig men så söta dem är.
Ha en fin dag.
Anje

Margot sa...

Blomman med rosa prickar heter Skuggbräcka, jag har sådana också!
Har bild på den nu på bloggen:)
Den med vita blommor vet jag inte namnet på!
Ha en fin kväll!

Black Iris sa...

Det är minsann inte lätt att hålla reda på alla blomnamn.. Jag kan tyvärr inte hjälpa till men söta är de båda sorterna..

Kram Maidi

Villrose sa...

Veldig søte, det er sikkert! Sildre kaller vi dem her.Bergsildre, Saxifraga.

annika sa...

Å jag kan inte heller vara dig behjälplig med namne på de söta små växterna.
Tack för din fina kommentar hos mig.
I dag har jag varit på trädgårdsresa till bl.a en pionträdgård.

Ha en skön söndag
annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19