Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

måndag 15 oktober 2012

Ruggig hösthelg


Natten till i fredags hade vi 3,5 minusgrader och höstens första rejäla frost. På morgonen var ängen intill dammen så här fluffig av frost.


Framåt kvällen blev det ett speciellt ljus ute och allt fick ett gyllene skimmer när solen visade sig en stund.


Eken som växer intill dammen är gyllenbrun nu. Och eken har inte en björkstam, utan det står en björk alldeles intill...


Annars har den här helgen mest bjudit på låga regntunga moln. Man har nästan inte sett Kilsbergen alls.


En av näckrosorna i dammen som matte planterade i somras flyttades till djupare vatten för några veckor sedan, och några av bladen har redan hittat upp till ytan igen.


Eftersom matte har tagit in mina vattenskålar (som hon kallar för fågelbad) dricker jag vatten i dammen. Fast det brukar jag ju göra annars också.


Jag gillar att sitta här på muren vid sittplatsen och spana över ängen nedanför dammen.


Trots rosenbågen ser jag bra genom armeringsnätet, åtminstone än så länge. Kanske växer det upp mera där nästa år...? Fast matte säger att här längst ut på kanten är det bara stenar, så där kommer det inte att växa så mycket, utan jag kan nog spana här även i fortsättningen.


I rabatten vid stenen har matte planterat svansfjädergräs och i framkanten på dammen växer en del av de vattenväxter som matte planterade i somras.


Vattenväxterna är planterade i planteringspåsar, så det går att flytta dem om man vill. Det beror på hur de kommer att växa till, om de överlever vintern vill säga... Det är mest praktiskt att plantera på det sättet i dammen. Matte hoppas att växterna växer och blir så stora så att man inte ser så mycket av påsarna så småningom.

Mjau från Tiger

24 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Det är så vackert när första frosten bäddar in allt i iskristaller! Fast idag är det ett riktigt ruskväder och det passar jättebra att känna doften av den grönsakssoppa som puttrar på spisen just nu!

Ha det gott runt om i dina tassemarker!
Kram Eva-Mari

samson sa...

Vilket fint spanarställe du har,ser du några möss,hälsar Samson
Hösten är verkligen fin
ha en bra dag
maggan

AnnCharlotte sa...

Att den är vacker är nog det enda jag gillar med frosten. Vilken fin vattenskål du har, Tiger.
Ha det bra :)

Anonym sa...

Såå fina bilder du bjuder på....som vanligt här på din fina blogg.
Söta Tiger är alltid lika fin skulle gärna vilja klappa lite på honom ...hi...hi..
Ja visst är det riktigt kallt emellanåt idag är det väldigt blött också efter nattens regnande.
Ann-Louisekram

livet på landet sa...

Oj så kallt har vi inte haft här i norr, men regnet faller mest hela tiden. Frosten är vacker men talar om att värmen är borta ett bra tag. Ha en bra dag i Tassemarkerna ♥

Jaja sa...

Vilka vackra bilder och vilken fin damm.. Finaste av allt är ju din söta Tiger. Visst är det härligt att fotografera, att fånga dagen . !! Ha en fin dag och kväll. Kram jaja

A House With A View sa...

Oj oj oj vad himla fint du har det med ditt spegelblänk i trädgården!! Och så jättefint du fått till det runt dammen, ääälskar det vackra prydnadsgräset!!! En ljuvlig plats:)

Kraaaaaaaaaam aka

annika sa...

Ni har det vackert där borta på kanten till Kilsbergen. Ja det var attan så kallt det var i fredags. Då var det skönt att ta den fina ponchon under kappan på väg till jobbet. Kul att du har den fina sjalen.

Hösthälsningar
annika

Monica sa...

Så vackert, så underbara bilder, så fin damm, vackra vxter och sist men inte minst: så fin katt! UNDERBART Inlägg!
Var rädd om er båda två!
kram oc vink från mig.

Lantis tantiz sa...

Höst fint ute. passa tassarna i kylan !!
=)

Lena sa...

Vackra bilder du bjuder på!!!
Ja, fredagsmorgonen var otroligt vacker, med frost o sol!
Typiskt katter att dricka vatten på alla ställen, utom i egna vattenskålen....
Ha det bra!

Rosor och ruiner sa...

Oj redan frost! Ja det är väl dags här med snart...
Vilken jättestor vattenskål Tiger har ;-) men endast det bästa är ju gott nog för en katt!

Snäckskalsdalen. sa...

Du milde så vackert och dammen ser ut som en gigantisk spegel och färgerna är så perfekta, jag tänker målningar från länge sedan, sådana målningar som vi människor vallfärdar för att se. Otroligt ljus och färgspel! Förstår att Tiger trivs!
Agneta kram

Rigmor sa...

Så vackert...och den första bilden är helt underbar!! Nu får man njuta av varenda tillfälle som ges av vackert väder, för det händer inte ofta att solen tittar fram...men just idag så...!! Livsandarna vaknar direkt...trots hostan och bihålor som dunkar...
Ha en riktigt fin tisdag där i kanten av de blå bergen!!
Kram kram

Nyanser av vitt sa...

Vilka otriligt vackra bilder. Ja jag provade att ladda upp bilden från webben men det gick ej. Menar du att jag ska radera bilder från Picasaalbumet? Ska kolla den där bloggen också. Tack snälla för dina tips och råd.
Hälsa Tiger
Kram Agneta

Helena sa...

WOW vilka fina stämningsfulla bilder!
Jag har nu uppdaterat med namn på träd o växt ifall Tiger fortfarande undrar ;-)
KRAM från mig!

Raija sa...

Fina höstbilder och kul att följa vad som händer vid dammen.

Elna sa...

Ja det är kallt nu och här regnar det mest hela tiden. Vilka fina bilder och Tiger passar in så bra *ler* och en jättestor vattenskål är toppen.
Här är det full rulle med kattligan.

Kram och klapp

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Vilket vackert kvällssken det blev i vattnet :D

Rosa i huset i vitt sa...

Hejsan första gången jag är här

vilka fina bilder du visar
kram Rosa

Black Iris sa...

Jag förstår Tiger, att du trivs där vid den fina dammen..
Den fluffiga frosten är otroligt vacker..

Kram Maidi

Vitspets sa...

Vitt ja jag gillar vitt :-)
Vilket tråkigt väder vi har blä ...
Härligt att du bjuder på fina höstbilder från din trädgård
Kram till tiger och dig
Karina

Hanna sa...

Tiger ser nästan ut som en konstinstallation där bredvid dammen, han smälter in fint bland höstfärgerna.

Fröken Fräken sa...

Ja, här kom det ju snö medan jag var borta, men nu är vi tillbaka till höstfärger, mycket finare måste jag ju säga!
Det är nästan så att jag har vattenväxter om man räknar murgrönor som står i översvämmade krukor..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19