Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 15 juli 2015

Honungsrosen på pergolan


Det är tur att jag får vara ute nu igen, för nu blommar honungsrosen på pergolan. Och som den blommar i år!


Den är helt översållad med blommor och har växt rejält sedan beskärningen för två år sedan. Det märks även skillnad från förra året. Honungsrosen har växt inte bara på längden, utan även blivit tjockare ovanpå pergolan, trots att matte klippte en hel del i våras. Matte har dessutom tagit bort en massa praktlysing i rabatten, så att de andra växterna ska få plats.


Pergolan byggdes för två år sedan för att husse inte ville att honungsrosen skulle klättra på väggen. För tre år sedan var den helt magnifik och fyllde stor del av väggen, men behövde stöttas rejält sedan den blev för tung.


Honungsrosens blommor varierar i utseende alltifrån gula knoppar till gulvita och vita blommor som doftar ljuvligt.

Med pergolan har man dessutom en vacker utsikt över honungsrosen från fönstret på andra våningen. När man sitter framför datorn kommer ljuva dofter utifrån, speciellt i kvällningen.

Mjau från Tiger

6 kommentarer:

Meta sa...

Vad härligt. det gäller att supa in all doft och njuta av allt sommaren blir nog kort i år.
Ha det gott
Kram Meta

Evas Kvarnaro sa...

Så enormt vacker den är, vilken växtkraft. förstår att den behöver stöttas.
jag köpte en honungsros för tre år sedan, den stod still första året och blev något bättre år 2, men iår har rosen sjkutit iväg, men givetvis är dn inte på långa vägar lika som din. Men allt tar sin tid och jag tror faktiskt att jag måste flytta på rosen när jag ser hur din växer, hösten borde väl vara bäst.

Njut och må gott/ Eva

Unknown sa...

Vilken blomsterprakt. Det är så fint i trädgården nu, regnet och de senadte dagarnas sol och värme har gjort underverk. :-)

Skaparglädje sa...

Vilket ståtligt exemplar av honungsrosen du har. Så fint den blommar. Jag fick en rotbit av min mamma för två/tre år sedan. Förra året blommade den med tre blommor men i år har den betydligt fler blommor. Tycker den är så vacker.
Kram!

Rost och rädisor sa...

Tittar in för att se hur det gått med Tiger och knockas av din fantasitiks honungsros. Faktum är att jag tror den kommer mer till sin rätt i pergolan än på husväggen. Min är bara tre år och har ett äppelträd att bre ut sig i. Får se om jag gillar det i längden.
Tydligen missat ett inlägg, men glad att Tiger hämtat sig så bra och kommit ur tratten och om sanningen ska fram Tiger, så ser du fortfarande lite bred ut över rumpan så det var nog inte så farligt att du tappade lite vikt. Alltid bra att ha lite att ta av. Det är min melodi också :-)
Lycka till med jakten, Tiger.
Sommkram och kli under hakan
Anette

Villrose sa...

Det kan vi kalle blomstring!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19