Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 22 juli 2012

Honungsrosen är magnifik


Honungsrosen slår alla rekord i år. Den har brett ut sig på en stor del av östra husgaveln och blommar med enormt många blommor.


De söta små blommorna doftar ljuvligt, speciellt i kvällningen. Både matte och jag njuter av de söta dofterna som sprids runt husknuten.


Rosen väller ut åt alla håll, så det är knappt att förstukvisten syns längre från det här hållet.


Blommorna sitter i små buketter på grenarna.


Honungsrosen blev så tung att den delvis släppte från väggen en regnig natt, så husse har tillfälligt satt upp rejäla brädor för att hålla den på plats. Men till nästa år måste rosen flyttas eller kanske på plats ledas om till en portal, för då är det dags att måla om huset (om det blir en torr och fin vår). Och husse vill helst inte ha den stora rosen klättrande på väggen sedan. Hmm, vad säger matte om det...?


Rosen är en present till matte som planterades för 5-6 år sedan. Men det var inte förrän förra året som den växte till sig ordentligt, efter att ha frusit ner de tidigare vintrarna. Förra året blommade den bara med några få blommor, så i år är första året som vi kan njuta av den praktfulla blomningen (trots alla regnskurar).


Den har blommat i ett par veckor nu. Det blev fint också tillsammans med blomstödet som matte beställde från Rosverkstan. Men nästa år ser det troligen annorlunda ut eftersom huset måste målas och rosen flyttas på något sätt. Dessutom kväver rosen nästan klematisen och kaprifolen som också klättrar på den här väggen, fast matte flyttar nästan hellre på dem... Men att leda ut rosen på en portal kanske kan vara ett alternativ?


Så här såg det nya blomstödet ut tillsammans med pionen medan den blommade.

Mjau från Tiger

18 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Tänk om man kunde spara den underbara doften från honungsrosen på något sätt...

Snäckskalsdalen. sa...

Det är en helt fantastisk ros och din är ju som en hel värld så stor, och välväxt. Vi har en, en liten en och igår när jag skulle gå upp på berget undrade jag var den underbara parfymdoften kom ifrån.....då kom jag på...och fick stanna och sniffa ordentligt, så utsökt.
Agneta kram

Lantis tantiz sa...

Maffigt! En klar favorit!!! Man kan ju inte göra annat än älska något som "flippar" ut så totalt som Honungsrosen!
Kul att "Ni" hittade till mig!¨
/lantis tantiz

A House With A View sa...

En helt uuuuuuuuunderbar ros du har!!!! Fantastiskt fin!!! Och det fina blomstödet ser så fint ut bredvid!!!

Kraaaaaaaaaam aka

Elna sa...

Vilken vacker ros! Ha en fin kväll.

Kram och klapp
Elna

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Gode billeder.
Tak for kigget.
Ha´ en dejlig søndag aften.

Fröken Tindra sa...

Vilken tjusig ros! Och vilken tur att den hann blomma ordentligt för dig i år om den nu måste flyttas eller nåt. Hoppas att du kan leda ut den på en båge så att du kan behålla den på samma plats. Den verkar trivas förträffligt!
Kram!

Nillis sa...

Hihi, va söt du är Tiger som luktar på blommor. Det gör min lilla Busan här med, gulligt. kram

Lena sa...

Vilken fantastisk ros!!!
Förstår att den doftar underbart!!!
Vackert blomstöd förresten!
Lena

Fiff sa...

Tack för att du kommenterar hos mig då och då :-)
Ville bara säga att det inte är jag som har fått barn, det är min äldsta väninna. Bara så det inte blir nåt missförstånd... :-)
Kram från Fiff o Ebbe

Solstrimmor sa...

Jag som bestämt mej för Inga Fler Rosor börjar vackla i mitt beslut... Kanske en honungsros kan klättra i äppelträdet som håller på att kapas?

Må så gott bland rosorna!
Kram Eva-Mari

Vitspets sa...

Vilken fantastisk ros och vilken
Underbar färg
Ha det så gott
Kram Karina

Rigmor sa...

Tycks ha varit ett gynnsamt år för våra honungsrosor!! Men här är det samma problem, den skulle behöva flyttas nästa år eftersom verandan behöver målas...så det kommer att bli ett diskussionsämne!!
Jodå, nog hade vi tur med vädret i helgen, för natten till idag var det nästan storm vid Göta Kanal, vi var rädda att vi skulle vakna bland de som väntade på broöppningen! Men det gick bra, hemma är vi nu, och så kom ju regnet som på beställning när första maskinen med tvätt var klar...
Kram kram

skapa och inreda sa...

Vilken lycka att ha ett sådant praktfullt exemplar.
Njut av den härliga doften så länge det varar.
Kram
Annika

Rosor och ruiner sa...

Vilken underbar ros!! Förstår att både du coh matte njuter! Mina kissar har en sån vid sin kattgård, men inte alls så stor!

annika sa...

Helt underbar ros. I år har jag verkligen lagt märke till Honungsrosor och insett att jag nog vill plantera en i trädgården.

Kram

carinaon sa...

Mmmmm, din honungsros är verkligen magnifik! Jag funderar på att plantera en jag också.
Carina

Pelles matte sa...

Fantastisk ros! Vill ha!
Dina växtstöd är mycket vackrare än snickrade, så det så. Och flis gör vi också av allt sly, till kompost och täckning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19