Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

lördag 1 november 2014

Skogspromenad

Matte och jag tog en tur i skogen för att plocka mossa. Höstplanteringarna på förstukvisten blir nog finare med lite mossa.


 Den här spetsiga stenen finns en liten bit in i skogen...


...längs den gamla skogsvägen.
.

Ser ni älgpasset vid trädet? Som ni förstår har vi älgarna alldeles inpå oss. Fast i höst har vi inte sett några älgspår inne i trädgården, men så hade vi inga vinteräpplen heller. Annars brukar älgarna komma in i trädgården och äta upp våra äpplen lagom när älgjakten börjar.


Den här växten har blommat i skogskanten hela hösten. Hur har den hamnat där?


Matte undrar vad det är för växt. Är det någon som vet vad den heter?


När höstkylan kommer börjar jag vistas en del inomhus. Jag har faktiskt sovit inne några nätter och i dag ligger jag till och med inne mitt på dagen eftersom det är grått och regnigt ute. Enligt husse är det ett säkert hösttecken när jag flyttar in.

Mjau från Tiger

8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Grått här idag, regn och rusk! November har klivit på och kanske är det slut nu på den härliga höst vi vant oss vid?
Växten är en balsamin, om jag inte tar fel.

Ha en fin allhelgonahelg.
Kramar från Eva-Mari

Lena sa...

Måste också ta mig ut i skogen och ta in lite mossa och lingonris innan det fryser till och blir snö.
Blomman är en slags balsamin. Tar man i "frukterna" så sprätter de iväg.
Usch idag är det riktigt ruggigt, men trots det önskar jag Er en riktigt skön fortsättning på helgen!
Kram Lena

Villrose sa...

Skulle gjerne vært en tur i moseskogen - men det er så vått og ekkelt ute. Sofaen frister mere!
Planten er nok en Balsamin (Impatiens balsamina).

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Mossa i krukorna är liksom pricken över i:et. Det gör det där "lilla extra". Så bra att du hänger med o håller sällskap. Båtis katten här hemma har också börjat tillbringa nätterna inne i vår säng. Han tar nästan hela sängen och vi tillåter honom. Det märks som sagt att det är kallare ute nu. Ha en fortsatt skön kväll

sara_fm sa...

Det är en Jättebalsamin. Dom är som ogräs. Och sprätter iväg sina fröer riktigt långt. När man tar i en mogen frökapsle "poppar" den till med en liten smäll och sprätter iväg fröna riktigt långt.
Var försiktig så att du inte får in den i trädgården.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impagla.html
Här kan du läsa mer.

Rigmor sa...

Så...där fick du svaret på växten, och jag tänkte föreslå samma namn annars. Däremot visste jag inte att den förökar sig så, hade nog glatt låtit den vara i trädgården om jag upptäckt den här...
Det här är nog en sån där typisk mosshelg...tänkte också hämta mossa, såg att granne hade samma tanke...
Vilken fantastisk dag vi haft, efter nattens oväder med åska så kändes det riktigt skönt när termometern klev uppåt och solen tittade fram.
Ha en skön avslutning på helgen!!
Kram kram

Steekjes en Stygn sa...

Balsaminen är vacker men oj vad den förökar sig. Om det nu är bara en så blir det många nästa år. Vi har fortfarande sommartemperaturer här. Pelargonerna blommar fortfarande ute på balkongen.
Så vackert det är i "din" skog.
Anje

Rost och rädisor sa...

Även här har det plockats mossa och katterna växlar mellan fåtöljen och råtthålet i hönshuset. Pälsarna har blivit så tjocka och goa.
Kram Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19