Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 13 november 2013

Mitt dike är inte vad det har varit...

Mitt dike där jag brukar jaga sorkar är inte vad det har varit.


All växtlighet i diket försvann förra veckan. Det var en stor grävmaskin här som grävde bredare och djupare diken längs vår lilla grusväg. Matte är lite orolig att lupinerna i diket försvinner. Fast jorden som skalades bort hamnade på vår sida av diket, så de ska förhoppningsvis komma tillbaka.


När grävmaskinen hade åkt hem var det en lastbil som kom med flera gruslass till vägen.


Så nu har vi en riktigt tjusig grusväg, utan en massa gropar och vattenpölar. Åt andra hållet, upp till "stora" vägen, ser det ut så här. Där ser man även att skogen ovanför oss gallrades för ett par veckor sedan. Det gjorde att vägen blev sämre än den varit tidigare. Men nu är den mycket bättre än innan gallringen i skogen. Fast mina jaktmarker i dikena har fått sig en törn. Det lär dröja ett tag innan det börjar växa där igen.


Och så undrar husse varför jag inte är ute och jagar sork utan ligger inne både nattetid, förmiddag och eftermiddag fastän det är plusgrader... Jag strejkar eftersom jaktdiket är förstört! Jag har bara varit ute korta stunder på morgonen, vid lunchtid och på kvällen de senaste dagarna...

Mjau från Tiger

16 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Sådär hände det med våra diken och vägrenar för ett par år sedan. Alla smultron försvann och blommorna, blåklockor och prästkragar. Men nu är de tillbaka igen, så ha förtröstan, det blir nästan som vanligt igen om ett par år! Kram/Finas mammis

Solstrimmor sa...

Snart ser dikena ut om vanligt igen. Ingen risk att lupinerna försvinner! Och sorken, den flyttar snart tillbaks. Jag tycker du gör helt rätt som vinterboat dig medan du väntar!

Kramar från Eva-Mari

::fina:: sa...

Nääee vad synd på ditt bra jaktdike! Men bra att vägen blev bra för det är inte så kul för oss människor att köra bil på håliga vägar. Men jag hoppas växtligheten tar sig igen, för din skull, fine Tiger! Puss & kram!

Carina sa...

Men Tiger då, inte ska du väl sura för det....fast det såklart, du och din matte har väl inga sorkar....det finns det nämligen här.....och möss....
oroa dig inte, både lupinerna kommer tillbaka och ditt "gamla"! dike blir snart sig likt....

Fröken Tindra sa...

Ibland har man rätt till att gå i strejk, Tiger. Att de bara kan med att sabotera så utan förvarning! Hoppas att ditt kära dike repar sig så småningom!
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är förfärligt när man gör så där mot oss katter. Jag hade också totalstrejkat. Det gör jag för övrigt mest hela tiden nu, jag travar ett par gånger runt huset på däcket, men hur kul är det egentligen. Nu har vi så fint väder så det går faktiskt att gå ut lite ibland.
Men din husse och matte måste vara jätteglada för upstylingen av både vägen och skogen, det ser väldigt prydligt ut!
Kram från Pippi

Lena sa...

Stackars Tiger! Förstår att han bara vill ligga inne och slappa nu när någon saboterat hans jaktmarker!
Skönt för den som kör bil att vägen blir fixad, men den brukar kännas väldigt smal i början.....
Ha det fint!
Kram Lena

Marianne sa...

Typiskt på fina jaktmarker:(
Men lite bra att vägen blev bättre:)
Här är det inte någon överaktivitet på jägarna heller just nu och dom har minsann sina jaktmarker kvar;)
Kram

Mor Tuta sa...

Hoppas du hittar nya jaktmarker, eller kanske sorkarna kommer tillbaka när diket åter vuxit igen.
Vägen blev ju iaf. bättre för husse och matte, eller hur?
Ha det gott.
Kram Birgit

Rigmor sa...

Stackars Tiger...men någonstans måste ju även sork och möss tagit vägen...kanske får leta upp nya jaktmarker??!!
Här behövs vägen också åtgärdas, den är mer än usel...men det får bli till våren verkar det som. Så man får hoppas att snöröjningen åtminstone kommer att fungera...
Ha det gott i novembermörkret!!
Kram kram

Solglittret sa...

Men hur kan de!!!
Har de ingen förståelse för de små kattliven?
Du får ta det lugnt och ladda till allt ordnat till sig igen....
Kramkram från Lollo

Melody and M.E sa...

Tänk om jag fick sådana där diken ute på min väg ute på landet! Då skulle nog matte bli glad och jag skulle slippa bo i lägenheten i stan när det regnar!
Jag ska skriva upp det på min önskelista!
Puss på dig från Melody!

Tant Otteskrufv sa...

Men du, rishögarna efter gallringen kanske blir rena sorkskafferier? Och tänk så lättkrafsat de är nu på vägen.Om du behöver göra en liten grop...:)

annika sa...

Bra att vägarna ordnas så de blir farbara. Jo vi körde ju på några såna förra lördagen. Det var kul att upptäcka nya ställen. Ser hur de kan ingå i min mysrunda som jag tar ibland. Kul att det blev så lyckat. Det var verkligen folk överallt under de timmar vi var ute. Hade gärna varit på konserten också men det kanske blir vid något annat tillfälle.
Ha en härlig helg i nästan vårväder
annika

Äppelblom sa...

Aj, aj Tiger har de förstört dina jaktmarker. Så är det för våran lilla Pelle också. De har huggit ner nästan alla träd och buskar i hans skog, så han är också lite vilsen. Du ska se att det ordnar sig. Förresten är det farligt för små katter som du att vara för nära vägen. Finns det inte någon åker du kan bevaka med stora feta åktersorkar istället?
Tass på dig och hälsa matte!

Evas Kvarnaro sa...

Jag förstår dig så väl Tiger, för så har exakt samma sak hänt på min gård och jakt-revir.
Ingenting är sig likt, men husse och matte tycker att det blivit bra och var en nödvändighet.
Fjant de tänker bara på sig själva
så jag är faktiskt inne alla nätter nu och de är jätte förvånade, ja dessa människor
hi hi hi
Mjau hälsning/Sixten i Kvarnaro.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19