Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 2 juni 2013

Trädgårdsprojekt


Det blir ingen runda med mig i trädgården i dag, men ni ska få se några pågående projekt. Vi har haft flera soliga och varma dagar, och då föredrar jag att ligga i skuggan och vila...


...som här vid det nyaste gulplommonträdet på södersidan. Under tiden har matte rensat ogräs i trädgårdslandet intill. Gräsmattan som brukar vara husses ögonsten ser inget vidare ut i år. Det är stora fläckar överallt med dött gräs.


Matte rensade bort det mesta av gurkörten som alltid självsår sig. Det är egentligen synd att slänga småplantorna tycker matte, men annars tar gurkörten över helt tillsammans med höstrudbeckian till höger. Det finns fortfarande kvar gurkört i framkanten, bredvid den fina kärleksörten och salvian. Just den här kärleksörten är alltid perfekt klotrund så här års. När det var färdigrensat sådde matte några olika sorters ärter och bönor i trädgårdslandet.


Gräsmattan har inte bara fula fläckar, utan den har dessutom sjunkit så det har blivit ojämnt på flera ställen. Här under äppelträden stack rötterna till och med upp ovan jord. Nu har husse fyllt på med jord och sått nytt gräs, men det återstår en del arbete innan alla fläckar i gräsmattan är toppdressade.


Det är tröttsamt att se på när andra jobbar, när det dessutom är varmt. Jag kunde inte hejda en gäspning...


...och matte hade kameran beredd. Jag gillar inte alltid att vara fotomodell, speciellt inte när jag gäspar, så jag gick iväg en stund. Men det skulle jag inte ha gjort. För när jag kom tillbaka såg det ut så här där jag tidigare låg så skönt i skuggan vid gulplommonträdet (som mest ser ut som en buske än så länge). Matte har funderat ett tag på att det skulle vara fint med en rabatt som binder ihop klematisen och gulplommonträdet. Så innan husse hann komma med jord och så gräs även här där gräsmattan är ful, nämnde matte något om hur hon skulle vilja ha det. En stund senare hade husse redan grävt och vänt på grässvålen till den blivande rabatten.


Från andra hållet ser det ut så här. Nu ska ogräset torka bort innan matte får fixa resten... Men var ska jag nu ligga när det är varmt...? Här ser man förresten en del av det nymålade huset och planket i bakgrunden. Det har varit ett annat projekt under april och maj.

Mjau från Tiger

20 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Du måste genast ha ett utvecklingssamtal med i första hand matte och i andra hand husse. Man kan faktiskt inte behandla oss katter så där. Det är lite samma här, varenda gosig jordplätt, och dom är inte många här på berget, försvinner så fort husse och matte får syn på dom. Det är rent ut sagt riktigt illa. Vi må förena oss mot detta!
Kramar
Pippi och Nisse

ulla laiho sa...

Tycker också att gräsmattan betett sig konstigt i år - det har bildats små gropar här och där - inte alls trevligt att trampa ned i. Man kan göra sig riktigt illa.

Nu när grönskan tagit fart ser jag hur svalörten brett ut sig - ohämmat - trodde jag hade lyckats begränsa den, eftersom den har hållit sig på en plats under många år. Såg i ett tidigare inlägg att den dykt upp hos er - ett litet varningens finger kanske.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det var ju bra att du kommenterade att vi hade "nästan" samma bröllopsdag, då började jag tänka till för vi firar ju den 29:e, alltså hade jag skrivit fel veckodag=) Nu är det ändrat och så får jag väl säga grattis till er också, i efterskott.
Stackars Tiger, jag hoppas att han hittar en skuggig viloplats någon annanstans.
Kram,
Regina

annika sa...

Ni är flitiga hos er. Men visst måste man ändra lite också. Det blir nog bra att binda ihop Clematisen och busken/trädet.

Såg att du hade strosat runt lite i vår vackra park. Visst är det alldeles underbart där.

Ha en fortsatt härlig söndag i regnet.
annika

Solstrimmor sa...

Så fint det kommer att bli! Jag är säker på att du hittar ett nytt ännu bättre viloställe. Förändringar leder oftast till förbättringar!
Jag som trott att jag skulle bli helt utan trädgård har fått en ny! Ja, den är inte min egen utan jag får disponera och göra vad jag vill i trädgården utanför huset där jag bor! Hyresvärden och de övriga tre hyresgästerna tycker det är toppen om jag vill ta mig an de eftersatta rabatterna. Så jag kan göra så mycket, eller så lite, jag vill:)

Tack för alla gulliga heja-på-kommentarer!

Kramar Eva-Mari

Carina sa...

Vilken flitig husse du har som gör exakt vad matte knystar om...men det är ju inte riktigt juste mot dig, Tiger, dina viloplatser är väl också värda något, eller....
Undrar jag om din matte och jag....gulplommonträd....om du minns....
Ha en underbar helg i regnet....passar bra till nysådda gräsfrön :)

Fröken Fräken sa...

Nu får jag nog nästan hålla med här, jisses vad man kan bli slö av att se andra arbeta och stå i såhär. Själv har jag nöjt mig med att plantera om och ut mina gigantiska paprikor som växt alldeles kolossalt denna vår. De börjar nog vara så stora att även en katt kan ligga under dem för skugga!

Sirpa sa...

Hej! Så mycket har ni jobbat i trädgården! Ser härligt ut när allt växer och är så grönt!
Hoppas du kan hitta en skugga:)
Önskar er en skön kväll och en bra början på veckan!
Kram Sirpa♥

Lövkojan sa...

Ja hu ja, inget är så tufft som att titta på arbetande människor:)
Det var mycket trädgårdsfix, även om gräsmatte fix är lite trist förstås, fint blir det säkert med nya planteringen, kram Marie-Louise

Lena sa...

Förstår att Tiger jäspar!!! Man blir ju trött av så mycket arbete och värme!
Här är gräsmatten inte heller så vacker, mest maskrosor.....
Underbar helg har vi haft! Ha nu en fin start på veckan!
Kram Lena

Systrarna Hjertén sa...

Fliga som små bin verkar de vara (husse och matte). Trist med gräsmattan, sån är vår också i år, helt död på vissa fläckar!

Mvh
Frida

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Det är så härligt att sitta i skuggan och mysa. Här har vi precis satt gurkörtsfrö för vi vill ha massor av dem :)

Marianne sa...

Men fina Tiger, det gäller att hålla sig i närheten hela tiden så inte matte och husse kan göra hur som helst!;)
Men jag tror faktiskt att det blir både fint och ännu mer härlig skugga till värmetrötta katter:)
Kram

samson sa...

Trodde väl det att du Tiger låg och vilade medan matte fick slita
ha det så bra
maggan

Elna sa...

Söte Tiger skulle inte lämnat sitt träd *ler*. Så flitiga ni är. Här är det mest rådjuren som jobbar så jag försöker lista ut vad de inte tycker om. Jodå jag har en blogg till. Jag fotograferar en massa men har svårt att fundera ut vad jag ska skriva så jag startade en fotoblogg utan krav, dvs inga kommentarer.

Kram och klapp

Lisa sa...

Ha ha ha, det är inte lätt att vara katt alla gånger. Värst är ju att katter inte tycker om förändringar. Hoppas att Herr T hittar någon ny, mysig plats att mysa på. Skön bild på gäspningen :)
Flitens iver har verkligen lyst över er. Så fint det blir! Själv har jag inte orkat någonting ikväll. Satte mig ute och läste efter jobbet. Man kan inte vara duktig jämt ;-)

Kram, Lisa

::fina:: sa...

Hihi Tiger du är en riktig going, du! Ja usch så trött man blir av att titta på när andra jobbar i värmen, hihi. Och fint blev det också! Jättefint! Jag längtar efter att ha en trädgård att göra fint i. Tills dess njuter jag av bilderna från er! Kram!

Huset bakom lindarna sa...

Ja jisses så din matte och husse har jobbat. Här har matte legat och krälat och klippt gräset längs med staketet och då har jag passat på att gosa med henne, men då har hon varnat mej och sagt att om jag inte flyttar mej så klipper hon av svansen på mej. Men det har jag inte brytt mej om, så jag har varit i vägen hela tiden. Här har vi haft sol i flera dagar nu , men inte så varmt idag. Puss till dej från Julie/Finas mammis

Fröken Tindra sa...

Ett så´nt sätt att gräva bort din sovplats i skuggan?!! En så´n raskt grävande husse finns inte här även om det ibland vore önskvärt. För matte i huset, inte oss katter. Du får nog prata lite förstånd med de dina, Tiger. =0)
Kram!

Anki sa...

Oj, så flitiga de är din matte och husse... förstår att du gäspar :)
Men hur tänkte de när de tog bort din skuggiga sköna plats...?
Ha det gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19