Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

måndag 4 mars 2013

Finn flera...

...rådjur! För några dagar sedan såg det ut så här i tassemarkerna. Ni vet, alla spåren i trädgården... Nu har vi sett rådjuren och inte bara spåren.


Först såg husse ett rådjur på framsidan. En stilig råbock! Här är han tyvärr lite skymd bakom trädgrenarna.


Sedan tittade matte ut genom fönstret vid altanen, och där stod det två andra rådjur på dammen.



De rörde sig mot skogshörnan...


...och plötsligt var de tre! Ser ni att det är tre rådjur på den här bilden?


Ena stunden var det en råbock, men plötsligt var det två råbockar! Alltså måste det vara fyra rådjur som håller till i trädgården, eftersom det även var två rådjur utan horn. Jag är duktig på att räkna...


Matte är lite orolig att det inte ska vara några växter kvar till våren här i skogshörnan.


Här är råbock nummer två. Han är onekligen rätt söt.


En av råbockarna poserar snällt där han står i slänten mellan lilla och stora dammen.


En stilig rådjursget som lystrar efter ljud.


Rådjursget nummer ett är redan på väg vidare in i skogen på promenadstigen.


De andrar funderar på att följa efter.


En av råbockarna travar efter i full fart...

För övrigt är det en varg som rör sig här i närheten. En bekant till matte och husse såg den en morgon på andra sidan skogen, ca 500 meter härifrån... Och enligt lokaltidningen har den tagit flera får lite längre bort vid ett par tillfällen den här veckan.

Och matte som undrar varför jag sitter på förstukvisten och lyssnar ut i mörkret på kvällarna... Jag måste ju självklart hålla koll på vad som händer.

Mjau från Tiger

22 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Rådjur och varg så nära.Vad spännande. Klart att du måste kolla vad som händer.Men jag förstår matte och hoppas verkligen att dem inte äter bort för mycket av växtligheten.
Önskar er en bra vecka.
Anje

Jaja sa...

Klart du måste hålla koll , du är ju en Tiger. ♥ hihihih.. Vilka fina bilder. ♥ kramiz jaja

Nillis sa...

Oj, vad fina! Så mysigt att ha dessa bambisar på trädgården. Går ju an nu, men kanske trist om de äter upp alla blommor. Men vilket skådespel :-) kram

Rigmor sa...

Där blir jag lite tudelad i mina känslor...rådjuren är sååå vackra att titta på, men kanske inte när de äter upp allt i ens trädgård...Fast vi har klarat oss bra, antingen har vi inga delikatesser att mumsa på, eller också nöjer de sig med det som ligger runt fågelbordet. Vargen däremot...har vi inte inpå knutarna, men det är väl en tidsfråga. Och jag kommer nog att fundera både en och två gånger innan jag går med hunden genom skogen sen...
Ha en bra start på veckan!!
Kram kram

Anonym sa...

Riktig vildmark hos dig!
Rådjur har vi också mitt i samhället...mysigt ...men de äter på vår tujahäck :-/
Tiger....akta dig för vargen! :-0
Önskar dig en fin dag vännen ♥
Ann-Louisekram

ulla laiho sa...

Visst är rådjuren vackra men det är inte roligt när de ger sig på träd, buskar och blommor i trädgården.

I vår trakt hör man mer talas om spår efter lodjur och en möjlig varg - det är tillräckligt spännande för min del.

Fröken Fräken sa...

Vilka söta gäster! Man vill ju gärna tänka bort vad det är som de kanske möjligen äter på under sina besök...

Vad otäckt det lät med dina erfarenheter av svimning och hostdämpande medicin. Det var helt otroligt att jag inte gjorde illa mig någonstans när jag svimmade, för mitt badrum är ju så pyttigt att jag borde slagit i huvudet och alla andra kroppsdelar också..

samson sa...

Rådjur är vackra
jag såg ett här om morgonen som kom gåendes utefter vårat staket sen in i grannaens tomt några meter bakom kom grannens katt smygandes såg så himla roligt ut
usch varg då måste du se upp Tiger
ha det så bra
maggan

Lena sa...

Vilka fina rådjursbilder! Dom är verkligen söta, men deras aptit på "godsaker" uppskattar jag inte...
Lite läskigt med varg så nära. Tiger får akta sig och mina kissemissar också!
Kram

Lövkojan sa...

Vilka härliga bilder du lyckats ta, så fina de ser men hoppas de lämnar lite växter:)
Hoppsan en varg, ja den gäller det att hålla koll på!

Ha det fint, kram Marie-Louise

Snäckskalsdalen. sa...

Säga vad man säga vill men dom är för söta rådjuren, så gracila och fina och tänk att dom kan hoppa omkring på stenar och i berg med dom där små nätta fötterna (eller vad det heter), jag är förtjust i dom. På håll. Inte i trädgården och inte med alla fästingar dom bär på sig. Men bortsett från det så......Vilka fantastiska bilder du fick!

Varg är fint, men synd när dom tar boskap, jag skulle vilja se en på riktigt. Katterna är jag ju rädd om förstås, ja, lite ambivalent är man väl.....men vi hör ju vargarna på Norden Ark om kvällarna när dom ylar och det låter faktiskt rätt skräckinjagande! Men häftigt.
Agneta kram

Avslutat konto sa...

Hej kära E!

Vad mysigt att ha påhälsning! Vi har dem här med, och älgen har gått in hos oss ett par gånger också! Det är en glädje att få se vilda djur nära!

Vargen lufsar runt här i faggorna men man kan inte vara arg på att en varg gör det som är naturligt för den. Trist att man ropar SKJUT så fort en varg nalkas. Höga staket kanske kunde vara en bättre ide...

Vad gulligt att höra om ugglan! Visst är de söta, som små mini-bebisugglor! hih... Söta!

Om jag får mycket ägg får du gärna de vi inte kan äta, jag säger till om vi inte hinner med! Lovar!

Kram kram
Linnea

Elna sa...

Vilka vackra bilder! Mysigt med rådjur trots att de betar av en del och varg är alltid fint men de är väldigt skygga.

Kram och klapp

Carina sa...

Wow, vad mycket rådjur ni har! För tillfället håller vi oss endast med harar här nere.....
Det lät inget vidare det där med varg....

Marianne sa...

Mysigt besök. Men jag förstår oron för växterna, dom är nog rätt hungriga nu!
Matte får hänga ut vindspel runt om i trädgården, det ska hjälpa har jag hört?
Ha en fin dag!
Kram

X sa...

Rådjuren trivs i vår trädgård oxå så därför brukar vi lägga ut hö till dem....vet inte om det hjälper men nu börjar snön försvinna här så de hittar mat i skogen istället.

Ha en fin dag/Kram Lussan

Sirpa sa...

Hej! Vad söta de är! Hellre tittar jag på de än vargen:)
Har en trevlig onsdag!
Kram Sirpa

Unknown sa...

Åh så härliga bilder! KRAM Petra

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Fast de är inte så söta när de äter upp allt man planterat, det är dom duktiga på.

Å, har du också varg i närheten. Jag har också haft det. Grannen hade sett den.

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Kanonfina bilder förresten!

livet på landet sa...

Så vackra djur men jag kan förstå att det är mindre kul när dom äter upp saker man planterat i trädgården.

Kram ♥

Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma sa...

Oh vad kul att ha dem så nära. Vi har ju åkern precis bredvid huset och där brukar de gå, men på tomten är de väldigt sällan. Ha bara sett dem en gång lite snabbt när de sprang förbi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19