Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

fredag 1 oktober 2010

Höst i trädgården

På förstukvisten har matte ställt flera blomkrukor på soffan. Nu är det bollchrysantemum och ljung som blommar, där det i somras var pelargoner och fuchsia. Själv brukar jag sitta på räcket till förstukvisten.






Nu har den blommat över, men den sent blommande kaprifolen intill förstukvisten doftar annars ljuvligt i kvällsvinden på sensommar och höst. Tittar man lite närmare ser man hur otroligt vackra blommorna är.


På den här gamla stubben efter ett tidigare bigarråträd hoppar jag upp i bland. Jag brukade tidigare roa mig med att tugga på barken, men den har lossnat helt nu. Här står det en kruka med tagetes på stubben och runtom blommade krassen ända till i går morse då vi hade haft nattfrost. Strax intill står det nya plommonträdet.



Det gamla Victoria-plommonträdet gav förra året minst 150 liter plommon. Det blev många goda mjuka plommonkakor och plommonsaft till husse och matte. Men i år blir det dåligt med sånt. Trädet dog tyvärr i våras så husse kapade ner det och det planterades ett nytt plommonträd. När trädet redan var kapat kom matte på att det var där som hängmattan brukar hänga… Men det ordnade sig, det gick att hänga hängmattan mellan äppleträden i stället, som ni såg i somras på någon bild.

I rabatten intill förstukvisten står fröställningarna från de högresta krolliljorna. I bakgrunden ser man blommorna i trädgårdslandet. Där växer bl.a. kärleksört, malva, höstflox och den enorma höstrudbeckian. Krassen växer runt stubben strax intill.



Kärleksörten intill grusgården börjar bli höströd och fin.




Mjau från Tiger

18 kommentarer:

Unknown sa...

Oj oj vilken blomsterprakt,o bilderna i förra inlägget är underbara!
Ha en skön helg med matte o husse!
Kram!

Bonnfrua sa...

Jadu Tiger! Du har allt en härlig trädgård att tassa runt i!
Mjau från Tigermannen och Bonnfrua

Rigmor sa...

Vackra bilder från eran höstträdgård, Tiger!! Samtidigt tycker jag det är riktigt vemodigt när frosten tar blomma efter blomma, men som mannen sa här i huset, "...han i handelsträdgården jublar väl, han vill ju sälja nya i vår...".
Skönt att höra att fler har problem med blogger, jag laddade bilder hela eftermiddagen igår...
Ha en skön höstlördag!
Kram

Unknown sa...

Hej Tiger! Förstår att du gillar att sitta på förstukvistens räcke och kolla. Finns ju fortfarande massor av vackra blommor i trädgården.
Ha en bra fortsättning på helgen! /SA & Tiger

Tea Lady sa...

Hej!
Vad kul att du hittade min tävling och väldigt trevligt med en katt som dricker te!

Kram
Lena

Lisas torp sa...

Hej Tiger!
Hälsa din matte att hon har vunnit ett akvarelltryck i min utlottning!
GRATTA henne från mej!
Be att hon mejlar mej så skickar jag!
Och.....kanske får du också en släng av sleven bara för att du är du...hi-hi!!!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Så fint du har i trädgården.
Tack för tipset och förklaringen om Perstorp! Jag tänker inte måla skivan ;)

Ha en fin lördagskväll!
Andi

Jenny sa...

Vilka fina bilder Tiger!

Säg grattis till matte, ser i kommentaren här ovan att hon vunnit en tävling:)

Kraam Jenny

Mycket annat & lite betong sa...

Synd att kaprifolen blommat över. Det såg ut som att den hade passat perfekt i färg till ljungen och chrysantemumen.

Så vackra bilder på tranorna!

Ha en skön söndag!
Agneta

Joyforhome sa...

Tack så hemskt mycket för dina fina ord om min dukning :) dem värmer gott nu i kylan


Kramar Malin

Nyanser av vitt sa...

Vilka vackra bilder du visar. Grattis till vinsten hos Lisa
Kram Agneta

Sirpa sa...

Grattis till vinsten hos Lisas torp!
Har en skön söndag!
Kram Sirpa

Bea sa...

Allt har sin tid, först kommer små snödropparna på våren och pelargonerna mår gott när solen står som högst och allt annat ryms däremellan och säsongen slutar med vackra bloll-kryss och kärleksört...visst är det härligt!?
Må gott! /Bea

Mor Tuta sa...

Du har allt en härlig trädgård med mycket fint i, att hålla koll på.
Mjau Taggen och Birgit

annika sa...

Vilket litet paradis! Jag tycker mycket om Kärleksörten...har tre olika sorter. De är så fina även innan de blommar...sen är de lätta att få att överleva.
Vi hade en kanontrevlig resa till Falun som du läste om.
Kram
annika

Fröken Tindra sa...

Jättefint på farsukvisten! Och du har ju en jättefin trädgård att strosa i. Din lille myskisse där! =0)
Ha nu en skön vecka och hälsa matte!
Kram!

Cia40 sa...

Må tror du har att bra Tiger, ibland all denna
härliga blomsterprakt,jag blir ju alldeles tagen av alla vackra bilder på din mattes och husses fina trädgård....:)
Nu ska jag visa min matte, hur jag vill ha det här omkring mig....Underbart!:)
KRAMAR Stig och matte, Cia:)

Monica sa...

Tiger, där ligger du på ryggen och ser ut att må såååååå gott.....jag "sliter" mig i håret....har såååå svårt att kommentera i din mattes Blogg: Error, Error...men nu HOPPAs jag att det lyckas! Vill bara säga att som vanligt är det såå vackra bilder från er trädgård!!! Jag förstår att det inte går någon nöd på dig mellan alla vckra blommor. En varm, stor kram till er båda från mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19