Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 24 maj 2017

Tulpaner, kabbeleka och maskrosor

Oj, vad tiden går fort. Matte har haft mycket på jobbet och i trädgården och med kören och en massa annat... Och jag är ute så mycket jag bara hinner. Så nu får det bli många bilder...


I höstas hjälpte jag matte att gräva ner tulpanlökar i en ny rabatt utanför uterummet, och tänk att nu blommar tulpanerna. De har en läcker lila färg.


Eftersom rabatten är på norrsidan, i hörnet mot väster, blommar de längre än blommorna som står i den varma solen på södersidan. Så här såg de ut för en vecka sedan. Inte så stor skillnad, trots varma dagar med högsommartemperatur den senaste veckan.


Bara någon vecka tidigare i maj hade vi frost med 6,5 minusgrader. Det gillade inte den här tulpanen.


Men de som stod lite närmare väggen klarade sig fint. Den böjda tulpanen syns i bakgrunden.


Men den kämpade på och reste sig så gott det gick...


Alla de här tulpanerna i den stora rabatten i söder-österläge har inte lika lång blomningstid när det blir högsommarvärme, men har blommat länge ändå, eftersom det var så kallt tidigare.


Men det är kul med flera olika sorters tulpaner som avlöser varandra. När de tidiga röda "stjärntulpanerna" har blommat över kommer de här gamla röda och gula tulpanerna tillbaka år efter år.


Oftast hittar man mig utomhus, men det händer att jag stannar en stund i uterummet för att vila efter maten. Här sitter jag och tittar på...


...kabbelekorna och hjärtbergenian som blommar vid dammkanten.


Strax intill, i rotzonsfiltret, har kabbelekorna förökat sig, så att de inte bara växer i kanten, utan även mitt i det grunda vattnet som renar vattnet från dammen.


Gult är inte alls fult, utan som små extra solar i trädgården.


Och här på fälten nedanför oss är det fullt av gula maskrosor och längre bort växer det vårraps. Matte tycker att det är vackert!

Mjau från Felix

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19