Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 20 maj 2012

Det blommar i tassemarkerna

Så här års njuter vi som mest i trädgården, matte, husse och jag. Det är förstås alltid mycket som måste fixas på våren, men det blommar så vackert i tassemarkerna på våren och försommaren så man måste hinna njuta också. Jag är i alla fall bra på att njuta! Matte försöker njuta även via kameran, så ni kan få se en del av det som blommar just nu. Följ med mig i mina tassemarker...


Vårkragen lyser som solar i rabatten vid grusgården.


Pingstlilja i samma rabatt.


Vårkrageknopp. Visst är den läcker?


Gul tulpan (vet tyvärr inte namnet) i husrabatten vid östra husgaveln.


Tulpanen "Apricot Beauty", som matte och jag vann i höstas blommar nu i samma rabatt. En riktig skönhet, precis som namnet säger!


Röd tulpan (också utan namn) i husrabatten. Den rabatten är det säkraste stället att ha tulpaner för att inte rådjur och sorkar ska äta upp blommor eller lökar.


Penséer som har frösått sig i gräsmattan. Förra året satt de i en kruka vid förstukvisten.


Matte ska nog gräva upp dem och sätta i en kruka i år med. Billigt och bra! Är det sådant som kallas återbruk...?


Gullvivorna trivs lite varstans i trädgården, men vi har inte sådana mängder som i förra inlägget.


Kabbeleka vid skogshörnans lilla groddamm.


Bergenia (eller Hjärtbergenia som den egentligen heter) med sina små fina blomklockor växer också i skogshörnan. En av plantorna blommade så här fint i går. Numera är blommorna uppätna av rådjursmarodörerna! Bara stängeln kvar... Morr!


Kärleksört, som ser ut som ett runt klot...


...fullt med gröna rosor, växer i kanten av trädgårdslandet. Den brukar rådjuren också äta upp blommorna på när de blommar som finast på höstkanten.


Brudspirean på södersidan av huset blommar och sprider en underbar (nästan bedövande stark) doft i hela trädgården.


Det blommar även en del inomhus. Den här blålila streptocarpusen i köksfönstret blommar med stora klockor på smala stänglar. Att stänglarna håller är ett under...

Nu har vi äntligen fått en varm och skön helg, med solglimtar emellanåt och temperatur runt 20 grader, så matte och jag har mest varit utomhus. När vi inte har njutit av alla blommor har vi rensat i en del av rabatterna och flyttat lite växter. Dessutom är tomaterna omplanterade. Jag har hittat en ny favorit i växthuset - en övervintrad timjanplanta. Den fungerar lika bra som kattmynta! När matte planterade om tomatplantorna tuggade jag på timjanplantan så det doftade timjan något alldeles väldigt i växthuset (enligt matte). 


För övrigt skulle matte behöva tre händer så att hon kan klia mig samtidigt som hon rensar i rabatterna...

Mjau från Tiger

5 kommentarer:

Nillis sa...

Åh vilka fina bilder! Mysigt ni har det :-) kram Pernilla

Elna sa...

Ja nu är det vackert och allt har kommit igång. Vi har också rådjur som äter upp ett och annat. Visst kliar du Tiger istället för att rensa *ler*.

Kram och klapp
Elna

Lena sa...

Fantastiska bilder!
Nu är det skönt att vara katt!!!!!

Monica sa...

Så vackra bilder, men den sista av Tiger liggande och gosar i gräset är bara för ljuvlig!!!
Sv: Fick fallskärmsblomman i present för ca 1 år sedan! Jag hade aldrig sett den tidigare. Men oj vad den blommar med jämna mellanrum.
Vink och kram från mig.

Jenny sa...

Hej Tiger o Elisabeth!
Vilka fina bilder, en sån maffig kärleksört har jag inte sett förut:)

Gösta är ute nästan dygnet runt nu, jag gissar att det samma gäller för dig Tiger?

Förra sommaren hann vi bara med 3 sidor av huset så i år får vi t de resterande 3:)

Kraam Jenny

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19