Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

onsdag 14 juli 2010

Värsta åskvädret

I går hade vi värsta åskvädret. Det regnade och åskade i stort sett hela eftermiddagen. Det kom även ett par hagelskurar. Enligt dagens tidning hade blixten visat sig ca 3 000 gånger över Närke. Och jag som är så åskrädd…


Matte var till jobbet på eftermiddagen så det här är en gammal bild, men husse var hemma hos mig som tur var. I första omgången åska och regn vågade jag mig inte fram fastän husse ropade och försökte locka in mig. Han stod på förstukvisten och lockade på mig och visste inte var jag var, men jag satt i mitt gömställe – under trappan till förstukvisten. Jag vågade mig inte fram förrän första omgången av åskan och regnet klingat av.

När nästa åskväder kom var jag däremot inomhus i flera timmar. Jag var t.o.m. inne i natt, åtminstone halva natten. Det var jättelänge sedan som jag sov inomhus nu, eftersom jag föredrar att vara ute på nätterna så här års. I växthusförrådet där jag har sovit alla tidigare somrar har jag knappt varit på hela sommaren sedan jag upptäckte vattensängen i år.

Under gårdagen höll husse koll på regnmätaren och tömde den mellan åskskurarna. Framåt kvällen visade det sig att det kommit totalt 66 mm regn under eftermiddagen! Vilket rekord!

Mjau från Tiger

7 kommentarer:

Cia40 sa...

Förstår din rädsla,Tiger, min matte är lika rädd, fast jag tar det lungt, och ligger brevid henne ,så då brukar det gå bra...:)
Vi hade ett riktigt åskväder häromdagen, så nu hoppas vi/matte att det dröjer till nästa:)
Kramar från Stig o matte,Cia:)

skapa och inreda sa...

Vi är också rädda för åska. Vi brukar krypa under soffan och inte komma fram fören det gått över.
Mjau från Raggisarn

Rigmor sa...

Vilket väder vi hade! Men vi klarade oss undan med sisådär 10-15mm regn bara och åskan var mest på håll. Men regnet som kom, det kom ordentligt om man säger så...Såg i tidningen att ni hade det betydligt tuffare. Luften vart betydligt behagligare, och våra små damer riktigt njöt, annars gör de som du Tiger, vänder på dygnet, sover på dagen och är vaken på natten.
Ha´en bra dag nu!

Unknown sa...

Tur att husse var hemma när det åskade,det är inte roligt att vara allena när åskan går.
Ha en bra dag!
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är förfärligt att människorna, för det är väl dom, som gör att det blir åska och regnar. Det är ytterst tröttsamt, man måste sova ännu mer och sen tycker inte vi om ljudet så där väldigt mycket!
Kattkramar från Pippi o Nisse

bakom berget sa...

Hej Tiger! Kul att ni tittade in hos mig. Jo, jag kan berätta, att jag bor utanför Uppsala och här har vi inte fått en droppe regn på flera veckor. Över trettio grader varje dag har vi oxå. Våra katter sover hela dagarna i skuggan under en buske. Dom tycker att det är alldeles för varmt nu.
Ha det så bra och titta gärna in igen!
Kram Åsa.

Théa & Linnéa sa...

Hej Tiger!
Här gick också åskan, runt, runt och ville inte ge sig. Tom strömavbrott blev det både onsdag och torsdag kväll. Måns som är så liten verkade inte märka av det alls, för liten för att förstå att det är läskigt kanske. Däremot gillade han inte att bli blöt när han gick ut under buskarna av nödd, men hans nya matte var taskig och tog inte fram nattlådan utan sa att han var tvungen att gå ut...
Må så gott
/Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19