Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

söndag 29 december 2013

Blommande mellandagar

God fortsättning och tack för alla fina julhälsningar! Matte har redan varit ledig en hel vecka, men det har varit fullt upp med julfirande på lite olika håll tillsammans med släkt och vänner. Här hemma har det däremot varit ganska lugnt hittills.


Matte älskar att ha julblommor på varje bord, gärna flera... På soffbordet i stora rummet står en julgrupp med vita och gröna blommor i röd kruka. Den passar bra till den rödgröna julduken som kommer från Vätterns Väveri.


På matbordet i stora rummet har vi en flergrenad vit julstjärna. De tovade tomtarna som båda heter Per-Tage köpte matte förra året av Agneta med bloggen Nyanser av Vitt. I bakgrunden skymtar även ett par amaryllisar som snart kommer att blomma med vita fyllda klockor.


Matte köpte blommor även för att ge bort, men det blev några vita hyacinter över som matte planterade i en gammal bakform. Mossan har matte och jag plockat i skogen och dekorationerna har matte sparat från tidigare år. "Man tager vad man haver..." som Cajsa Warg sade. 


Den här rödgröna julgruppen som mattes syster har planterat i en korg fick matte och husse på julafton. Den gamla ärvda duken på matbordet i stora rummet brukar alltid komma fram till advent och jul. Ibland använder matte den andra sidan på duken som är mera mörkröd med gröna inslag.


I år har det även smugit sig in några rosa hyacinter i en liten zinkkruka. Matte brukar annars undvika de rosa eftersom de doftar starkare än de vita (och både husse och matte är lite känsliga för starka dofter). Tanken var att ge bort dem, men de slog ut för tidigt...


I hallen har vi granris i mjölkkannan. Jag gillar också när det är julfint och matte och husse är hemma mer än vanligt.

Mjau från Tiger

13 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Matte har verkligen många fina blommor.
Önskar dig ,matte och husse ett GOTT NYTT ÅR.

annika sa...

Visst är det härligt med alla fina julblommor. Förr var det inte blommor som jag pyntade med men i dag är det annorlunda. Nuförtiden är blommorna det viktigaste pyntet.
Ha ett fint slut på året. Vi ska fira in det nya i Runnaby hos kompisar.

Gott Nytt 2014

annika

Hjärtruds Stuga sa...

Så många fina blommor din matte har. Det måste vara skönt för dig att fått ha matte hemma en hel vecka. Massor med gosetid. Så snäll du är som följer med matte till skogen och plockar mossa, allt är ju trevligare om man har sällskap.

Ha en bra avslutning på året och Gott Nytt År till dig och matte.

Kram Karin

Lena sa...

Så härligt med alla blommor nu i juletid!Gillar den där ärvda duken. Snygg och lagom julig!
Här doftade hyacinter i hela huset när jag kom hem från jobbet....
Så skönt för Tiger att ha matte hemma. Katterna blir helvilda här, när de varit själv en dag.....
Ha en riktigt skön kväll!
Kram lena

Skaparglädje sa...

Vilka fina julgrupper, doftar gott gör de säkert också.

Carina sa...

Visst är det härligt med blommor, men jag gillar inte inomhusblommor, kanske beroende på att jag inte klarar av dem, endast orkidéer och så en och annan lökväxt,typ hyacinter, för de verkligen ÄLSKAR jag, och sätter sedan ut dem i rabatten så har man den go´a doften även på våren.
GOTT NYTT ÅR på er!

Lisa sa...

Oj, så mycket blomsterfägring! Vansinnigt snygga dukar också! Här har hyacinterna gjort sitt, nu är det amaryllisar som gäller :)
Och nu ännu en version av De tre musketörerna på TV. Måste kolla! Antagligen den sötaste d´Artagnan någonsin dessutom :)

Kram, Lisa

Meta sa...

Det är så underbart med mycket blommor Synd bara att de tar slut så fort annat är det på sommaren då kan man njuta länge ute.Snart är vi där.Hurra
Hoppas ni får ett fint Nyår
Och jag önskar er Ett Gott Nytt År
Kram Meta

Solglittret sa...

Önskar dig och de dina ett riktigt

Gott Nytt År!!
Stor nyårskram från Lollo

Solstrimmor sa...

Hyacintdoften känner jag ända hit... eller är det mina egna??

Gott Nytt År till er alla!

Kramar från Eva-Mari

Rigmor sa...

Det är tur vi har dessa julblommor så vi ändå fick lite julkänsla...Jättefina bilder på era julgrupper, och en hel del kanske ni kan plantera ut sen till våren? Här åker nog hyacinterna ut idag, de börjar se bedagade ut...Å spara hyacintlökar har jag slutat med...för jag kommer aldrig ihåg dom förrän jag hittar dom skrumpnade på hösten...
Ha ett gott slut på 2013 och ett riktigt Gott Nytt År!!
Kram kram

jennie sa...

Underbara blommor! Tack snälla för dina fina ord om min målning. Jag önskar dig ett gott nytt år <3 Jennie

Fröken Tindra sa...

Många fina blommor i ert hus! Det är alltid så fint med riktiga blommor.
Här äts det på den vita julstjärnan vilket nog inte är så bra. Men jag vill så gärna ha den. Nästa gång jag tar mig till affären får det bli lite kattgräs...
Ha nu ett Gott Slut och ett riktigt Gott Nytt År!
Kram på er!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19