Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

måndag 17 juni 2013

Lupinfrossa

Våren var sen, men sommaren kom tidigt, så nu blommar det mesta tidigare än vanligt. Det blommar dessutom över lite för snabbt. Så det vill till att hinna njuta...

Vi fortsätter vår tur runt i trädgården och hamnar vid lupinslänten... Tänk så glad matte är för den nya slänten med lupiner! För när dammen byggdes för snart två år sedan försvann den gamla sommarängen med lupiner och hundkex. Men matte har tidigare flyttat på alla lupiner, flera gånger dessutom, och det brukar gå bra.


Från början när matte och husse flyttade hit växte alla lupinerna bakom fruktträden där gräsmattan slutade då. När det gjordes gräsmatta även mellan fruktträden och skogen grävdes alla lupiner upp och flyttades till dikeskanten längs vägen. Där växer fortfarande lupiner, men vartefter gulplommonträden och schersminbuskarna på framsidan har blivit större har det blivit mindre och mindre sol i dikeskanten. Och är det något lupiner vill ha så är det sol... Därför hade matte slängt gamla fröställningar av lupiner på sommarängen och baksidan av skogshörnan i flera år så att de har fröat av sig.


Men när dammen byggdes försvann de flesta lupinerna, eftersom dammen byggdes just på sommarängen. Men titta så fint det redan har blivit i slänten från markbädden och ner mot ängen!


Förhoppningsvis kommer det att bli ändå flera lupiner även på ängen så småningom.


De flesta lupinerna är blå eller blålila, eftersom de alltid dominerar, men det finns några rosa...


...och vita också, som matte är extra glad över.


Sedan markbädden till reningsverket anlades för två år sedan har matte idogt grävt upp alla små lupinskott som dök upp ovanpå markbädden, för där är det inte bra med så långa och tjocka pålrötter som lupinerna har.


Vartenda litet skott som dök upp har matte flyttat från toppen på markbädden till slänten. Där blir lupinerna perfekta med sina långa rötter, för att hålla kvar all jord i markbädden så att den inte raseras vid skyfall.


Matte slängde dessutom fröställningar från lupinerna på den nya slänten och ängen nedanför. Det är ett bra sätt att föröka antalet lupiner.


Matte fick även fröställningar förra året från bloggvännen Linnéa som bor i närheten. Så det gick snabbare än matte trodde att få en vacker lupinslänt. Tack så mycket för bidraget, Linnéa!


Så när jag sitter och spanar vid dammen njuter även jag av lupinerna!

Mjau från Tiger

21 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Jag kan bara säga... underbart! Har inte varit så lupinfrälst förr men numer är jag en vän av lupinen och framförallt när de blommar så fint och i såna massor som era gör!

Ha en fin sommarvecka!
Kram Eva-Mari

Snäckskalsdalen. sa...

Lupiner är min ta-studenten-blomma! Vi hade massor av lupiner på kalasen, dom blommade som mest då och jag har alltid tyckt dom är fantastiska. Lite otroliga så där.
Du har gröna fingrar som kan få dom att ta sig så fint!
Agneta kram

Bonnfrua sa...

Så vackert det blir med alla lupiner i slänten! Inte visste jag att de var bra till att binda jorden med, och vackert är det.
Har inga själv i trädgården, kanske skulle man försöka få dem att ta sig på källarkullen, bland all kirskål...??? Får väl gå och norpa några fröställningar i dikesrenen en bit bort. :-)

::fina:: sa...

Så vackert! Jag tycker väldigt mycket om lupiner. Vid huset där jag växte upp hade vi en hel slänt med lupiner ner mot en bäck. Kul att ni har så fina färger också, gillar den rosa! Kram!

Huset bakom lindarna sa...

Jag älskar också lupiner, fastän många betraktar dem nästan som ogräs. I vår gamla trädgård hade vi massor med lupiner, som ett blommande hav längs en slänt ned mot en bäck! Jag har saknat mina lupiner, men har börjat så smått med att få in dem här. Ska läsa noga hur du gjort och hoppas att jag kommer att ha samma tur med dem som du! Kram/Finas mammis

Huset bakom lindarna sa...

Haha, ser att min dotter beskrivit våra gamla lupiner på precis samma sätt som jag! Kram igen från Finas mammis

Steekjes en Stygn sa...

Ohhhh såvackert med lupinslänten. Jag älskar dem. Har fllera färger också. Det är verkligen en härlig sommarblomma.
Anje

Solglittret sa...

Lupiner är ju så vackra så här års och jag kan bara tycka att de blommar över fööör fort....vill ju njuta länge :)

Jättevackra bilder!

Kram Lollo

Fröken Fräken sa...

Wow vad det växer hos er! Lupiner är lite för kräsmagade för att växa vilt här uppe, de tycks behöva en hel del krusande. När jag pluggade och bodde söderöver kunde jag ju se hela fält och ängar med lupiner och blev helt hänförd, medan de som var vana vid dem betraktade dem som ogräs. Obegripligt !

Elna sa...

Så vackert med en lupinslänt. Vi har lupiner utanför tomten och där trivs de. Påminn mig så skickar jag irisar efter sommaren. Ha en fin kväll.

Kram och klapp

Fröken Tindra sa...

Lupiner är väldigt fina! Men de skall ha lite "yta" omkring sig för att komma till sin rätt. Och de har de hos dig. Jättevackert!
Kram!

Lena sa...

Vad vackert med alla lupiner!!!
Ser många i dikeskanterna när jag åker runt.... De lyser verkligen upp!
Ha nu en fortsatt skön midsommarvecka!
Kram Lena

Rigmor sa...

Skulle ju ha vetat att du hade gott om lupiner...!! Tänkte dekorera i helgen med lite lupiner, men just hos oss växer det inga, och dom jag såg i "byn", ja de växte så nära boningshus så det kändes inte rätt att plocka där. Blir till att köpa en fröpåse och strö ut så man har till kommande trädgårdsfester!!
Fina bilder, och jag håller med, vita är alldeles extra fina!!
Kram kram

annika sa...

Nu går det fort fort i naturen. Det händer något i rabatterna dagligen. Lupinerna är så vackra. Vi åkte på sommarvägar nu i kväll och jag satt och njöt av alla fina lupinslänter som vi passerade.

Sommarhälsning
annika

Evas Kvarnaro sa...

Att plocka lupiner till midsommar
stången är ett måste, som tur är de inte överblommade tills helgen.
För en del år har det tyvärr varit så, då är 'stången' fattig.
En sommar utan lupiner är ingen sommar för mig.
Mycket vackra bilder på din blomstrande lupinäng
Förstår att både du o matte njuter
Ha en skön vecka båda.
Kram/ Eva


ulla laiho sa...

Jag har varit försiktig med att skaffa lupiner för att de sprider sig så lätt. Eftersom jag tycker det är en vacker blomma föll till föga härom året. Köpte några stycken rosa till landet. De står ganska skuggigt och så klipper jag bort fröställningarna för att minska risken att de tar över.

Avslutat konto sa...

Vassego kära vän! :)
Det finns fler frön att hämta i år om du vill. Jag kan samla av rosa oc vita BARA om du vill det... Vi har så många här nu, har fina lupiner inne på borden hela tiden. Älskar dem.. de är granna!

Många kramar och roligt att se att fröna ville flytta till dig och bli så fina!

Kramar Linnea

Marianne sa...

Vackert! Så fint ni bor!
Själv har jag nog en av Sveriges fulaste och tråkigaste tomt på baksidan av huset.
Har funderat på om jag inte ska lägga ut den bloggen och få massor med fina tips:) Men nu ser jag ju att där skulle det ju bli så fint med ett hav av lupiner!!
Förstår att ni har ett reningsverk, märke?
Vi har nämligen också ett som vi installerade för snart tre år sedan och det funkar inget vidare, bara strul hela tiden:(
Hoppas ni får en underbar midsommar!
Kram

Solglittret sa...

Tassar in igen för att önska dig en riktigt trevlig midsommar :)
Kram Lollo

livet på landet sa...

Har också börjat plantera in en lupinäng.. Tycker dom är fina, lite synd att dom blåa tar över väl mycket, då det finns många fina färger.
Önskar er en trevlig midsommar!
Kram ♥

Susanne sa...

åååå så vackert, jag älskar lupiner men har inte alls så många ;)
Ha det skönt på semestern
kram susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19