Tigers efterträdare Felix

Tigers efterträdare Felix

tisdag 20 april 2010

Otäcka småkryp!

Usch, nu har fästingarna redan vaknat för säsongen. Matte hittade en fästingnymf som kröp i min päls i går kväll, men som inte hade hunnit sätta sig än. Fästingarna ser ut som små svarta spindlar i det stadiet, men har en otrolig förmåga att klamra sig fast.

Det blir säkert många fästingar i år trots den kalla vintern. Kylan lyckades tyvärr inte ta död på dem. De små otäcka krypen har i stället levt gott under det tjocka snötäcket. Men husse brukar ge mig droppar i pälsen som håller odjuren borta från mig (och matte har vaccinerat sig mot TBE)...

Mjau från Tiger

2 kommentarer:

Min Skattkammare sa...

Vad är det för droppar?!
Våran katt som är långhårig brukar ha en fästingfarm i pälsen. Usch!
Inte visste jag heller att man kan vaccinera sig....det kanske man borde göra.....hmmm.
Ha det så bra lilla Tiger och hälsa matte! :o)
Kram Kicki

Felix sa...

Fästingmedlet heter Frontline och finns på Apoteket. Droppas i nacken på katten när fästingsäsongen börjar. Upprepas ca en gång i månaden under sommarhalvåret. Tiger gillar inte doften av dropparna. Jag tror att det kliar lite första dagen också. Men sedan slipper han få så många fästingar, vilket kliar ändå värre. Kan rekommendera dropparna, de fungerar verkligen. Blir mycket färre fästingar i pälsen.

Vi människor kan vaccineras mot TBE, men inte mot Borrelia. Borrelia kan man däremot behandla om man får det, vilket man inte kan med TBE...

Vårhälsningar
Elisabet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Kitty Cat 19